Fox Glacier, Wanaka en Queenstown! (Inclusief R&A festival en Bungy Jumpen!)

10 januari 2018 - Melbourne, Australië

Allereerst, als je de foto's op de juiste volgorde van tijd wilt bekijken zou ik ke aanraden om i.p.v. "Nieuwste eerst" nu "Oudste eerst" te selecteren als je op de albums klikt! Veel leesplezier!

Fox Glacier:
Toen we rond 2 uur in Fox aankwamen gingen we meteen naar het cafeetje waar de meiden werkzaam waren. Het cafeetje heet cafe nevé en zij staan daar in de keuken. Nadat ze een half uurtje later klaar waren met werken gingen we met zijn vieren wat drinken in een cafeetje ernaast. Erg gezellig om een beetje met de andere bij te kletsen. Na het drinken volgt dan het avondeten en wij vonden het allemaal wel een goed idee om het lekker druk te maken bij cafe nevé door daar te gaan eten. We hadden met zijn vieren 3 grote pizza's besteld om te delen. De pizza's waren erg lekker, maar toch vind ik de pizza's in Zeewolde lekkerder. Helaas is dat niet genoeg reden om eerder naar huis te gaan ;). Veerle en ik kwamen erachter dat we eigenlijk nog helemaal geen plek voor een overnachting geboekt hadden, maar Romi en Maartje stelden voor om bij hun in de kamer te slapen. Wat de ruimte betreft paste het precies, maar we hadden een gezellige slaapplek gevonden, en bovendien een keer een gratis overnachting over ons. Voordat we gingen slapen gingen we nog wat drinken bij een pub, maar daar zaten eigenlijk alleen maar locals die veel onder waren dan wij. Toch hebben we ons met zijn vieren zeker vermaakt! De volgende dag vertrokken we al vroeg richting Wanaka omdat we toch een campingplaats hadden gevonden die eventueel vrij zou zijn. Alleen het enige probleem is dat zij van 28 december t/m 3 januari geen boekingen aannemen en volgens het "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" principe werken. Vroeg weggaan was dus de enige optie voor ons.

Wanaka:
Na het bezoeken van 2 oud reisgenoten in Fox Glacier zat onze tijd in Fox er al weer op. Zoals al eerder gezegd waren we genoodzaakt om vroeg weg te gaan i.v.m. het regelen van een slaapplek rondom Wanaka. Hoe eerder we er waren hoe meer kans er was. Op de weg van Fox Glacier naar Wanaka zijn we dan ook niet vaak gestopt, maar de plek waar we stopten (Lake Mahinapua) was wel wel erg mooi! Mooi groot meer met op de achrergrond de Southern Alps. Hier hebben we dan ook een een uurtje doorgebracht voordat we weer richting Wanaka vertrokken. De route naar Wanaka toe was trouwens heel erg mooi. Je reed als het ware in het dal van alle bergen met de hele tijd of een meer of een riviertje naast je. Het werd de bestuurder lastig gemaakt om zijn ogen op de weg te houden ;). Eenmaal in Wanaka aangekomen kwamen we erachter dat Wanaka toch wel iets populairder en veel dichter bevolkt is dan de andere steden die we gezien hebben. Het was een hels karwei om een parkeerplek voor de auto te vinden. Toen het gelukt was gingen we gelijk maar even boodschappen doen en naar het informatiecentrum. Hier kregen we te horen dat er waarschijnlijk nog wel plek was bij Lake Outlet Holiday Park. En ja hoor! We konden er nog terecht voor 3 nachten (30 december t/m 2 januari). De eerste avond hebben we eigenlijk niet veel gedaan. De volgende ochtend moesten we weer richting het centrum van Wanaka om iemand op te pikken die bij ons zou slapen tijdens NYE. Hij was ook een NL'er en heette Jeroen. Hem naar onze campingplaats gebracht en daarna hebben we nog een berg beklommen om een beter uitzicht te krijgen over de meren. Toen weer terug naar de camping en direct weer door naar Wanaka omdat de bus naar het Rhythm and Alps festival vanuit Wanaka vertrokken. Om 3 uur 's middags kwamen we met zijn drieën (Jeroen, Veerle en ik) aan bij het festival en 5 minuten later hadden we met Romi en Maartje afgesproken. Toen waren we ineens met zijn 5en. Ik vond het erg gezellig om met de groep op een festival te zijn en samen NYE te vieren, maar ik vond de muziek niet heel geweldig  (Techno muziek). Toen het zover was viel de hoeveelheid vuurwerk wel een beetje tegen. Maar het bevestigde wel dat we alweer in 2018 zaten (terwijl het in NL nog pas 12.00 in de middag was). Rond 3 uur vertrokken we weer richting Wanaka met de bus, want 12 uur lang op een festival zijn is toch best lang. Zeker als het niet echt je muziekstijl is. Maar goed, we kwamen daardoor rond half 4 weer in Wanaka aan en we hadden geen idee hoe we weer bij onze campingplaats konden komen. Taxi gebeld maar die namen niet op. Elke taxi die je probeerde aan te houden reed gewoon langs je. Toen vonden we maar dat het tijd was om terug te lopen (zou iets van 1,5 uur lopen zijn). Maar na even lopen was er toch nog een taxi die ons wel mee wilde nemen. Uiteindelijk dus veilig in mijn eigen tentje beland. Een paar uurtjes later werden we alweer wakker. En sinsdien hebben we eigenlijk de hele dag op het strand gelegen. Het was ook wel echt het weer daarvoor. Jeroen bleef nog 1 extra nacht bij ons slapen en 2 januari vertrok zowel Jeroen als Veerle en ik vanuit Wanaka naar Queenstown. Het enige verschil was dat Veerle en ik met de auto gingen en Jeroen met de bus.

Queenstown:
Na Wanaka was het tijd voor het nog drukkere Queenstown. Omdat het nog steeds het drukste moment van het jaar is, waren er weinig plekken over om te overnachten. We waren dan ook blij dat er nog een camping vrij was in de buurt van Queenstown. De naam van de camping was trouwens 12 mile delta denk ik. Gelukkig was het maar voor 1 nacht want er waren dus geen douches en geen kookgelegenheden. Je had alleen een WC en meer niet.
Eigenlijk waren we van plan om uit te gaan in Queenstown want Veerle werd vandaag 20. Alleen omdat we eigenlijk best ver van Queenstown af zaten, besloten we dat maar niet te doen. In plaats daarvan hebben we een beetje op het gestrand gezeten totdat we er geen zin meer in hadden. Daarna terug gegaan naar de tent en toen realiseerde ik mij ineens dat ik mijn bungy jump voor de volgende dag nog moest boeken. Alleen er was een klein probleempje: Het bereik op de camping was erg slecht. Dus heb ik maar als een gek over de camping gelopen opzoek naar het punt met het besre bereik. Gelukkig is het allemaal goed gegaan en heb ik mijn bungy jump kunnen boeken! Eigenlijk wilde ik de Nevis Bungy (134 m) doen, maar die was al volgeboekt voor 4 januari dus heb ik de Kawarau Bridge bungy geboekt (43 m). De volgende dag eerst al onze tentspullen weer ingepakt en daarna de auto ingeleverd op het vliegveld. Met de bus toen weer naar een hostel gegaan waar wij voor 1 nacht zouden verblijven. Snel even douchen want het pastte allemaal maar net want ik moest mij om 14.00 namelijk alweer bij AJ Hackett centre melden voor mijn bungy jump. Rond 3 uur was het dan zover! Er werd een soort handdoek heel erg strak aan mijn benen vastgemaakt en ik kreeg een harnas om. Aan de handdoek en het harnas werd het elastische touw voor de jump vastgemaakt. En voordat ik het wist stond ik al op de rond en klonk er "3, 2, 1 bungy!". En daar ging ik. Het gevoel dat je de eerste drie secondes hebt is echt heel raar. Want je beseft toch wel dat je even 43 meter naar beneden springt. Ik raakte ook nog met mijn haren en armen het water aan, waarna ik op en neer ging bouncen. Dit was eigenlijk het vervelendste deel van de bungy jump, maar het was ook zeker vet! Een paar seconden later lag ik alweer in het bootje wat je ophaalt. Nog niet helemaal beseffend wat er net gebeurd was. Ik wist wel meteen dat ik ooit terug ga komen voor de Nevis Bungy! Nu even niet, maar later.
Na de bungy jump heb ik de foto's en het filmpje overgezet op mijn mobiel (link filmpje bungy jump: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1558733044215647&id=100002368995143). Daarna waren we van plan om 2 drankjes te doen, maar het waren er toch iets meer geworden! Wel een hele leuke laatste avond nog gehad in Queenstown. Want de volgende dag (4 januari) vertrokken we alweer met de bus richting Lake Tekapo.