River Valley, Wellington, Picton en Abel Tasman!

5 januari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

River Valley:
Nadat we Taupo hadden verlaten vertrokken we als eerste richting Tongariro National Park om daar de Taranaki Falls Walk te doen. Met onze nog zware benen van de Tongariro Alpine Crossing van de vorige dag. Na een uur lopen kwamen we er aan en ik moer zeggen dat ik het een beetje tegen vond vallen, zeker omdat je er dan een uur naartoe werkt. Laat niet staan dat het nog steeds mooi is om te zien, maar ik had het iets groter verwacht. We hebben er wel een groepsfoto gemaakt! Na weer een uur lopen zaten we weer in de bus richting River Valley. Ons verblijfplaats in River Valley (River Valley Lodge) lag erg afgelegen, maar dat had ook wel iets gezelligs. Zo werd er in de avond bikvoorbeeld een spel bedacht voor de Kiwi Bus waarbij de om een tafel moet klimmen zonder de grond te rake. Deze tafel was alleen erg breed dus bijna niemand lukte het (mij ook niet). Daarnaast lag het lag pal naast een riviertje dus heb daar mooi in kunnen zwemmen om wakker te worden. Het was zelfs mogelijk om er van een cliff in te springen. Wat het natuurlijk iets spectaculairder maakt. Na mijn verfrissende duik vertokken we naar het laatste station van het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Wellington!

Wellington:
Vanuit River Valley vertrokken we rond 13.00 richting Wellington. In Wellington had ik voor het eerst (samen met half duitse/spaanse jongen Léon) een ander hostel geboekt dan de mensen van de bus. Was wel iets onhandiger want als we iets wilde afspreken moesten we naar het andere hostel gaan lopen. Maar het hostel zelf was wel beter naar mijn idee. De eerste avond met Léon, de drie Zweedse jongens en 2 Duitse meiden van de Kiwi bus uitgegaan in Wellington. De volgende dag had ik afgesproken om samen met Léon en de 3 jongens samen naar het Te Papa museum in Wellington te gaan. Dit museum ging over de aarde (dieren erop en de aarde zelf) en over de eerste wereldoorlog. Was erg interessant om te zien. In het oorlog gedeelte hadden ze hele grote maquettes gemaakt die net echt leken (zie foto's). Na het museum heb ik met Léon en 2 van de 3 zweedse de Mount Victoria beklommen om een uitzicht te krijgen over Wellington. Wat eigenlijk nog best een grote stad is. De volgende dag (19e) vertok im met ze veerpont van Wellington (Noordereiland) naar Picton (Zuidereiland). Een tocht van ongeveer 3,5 - 4 uur.

Picton:
Eigenlijk was Picton geen tussenstop voor de Kiwi Experience bus, maar omdar ik vanuit Picton een auto ga huren samen met Veerle (meid van de groep waarmee ik vanuit A'dam naar Sydney vloog). Omdat we de 19e al aangkwamen in Picton en de 22e pas onze auto gehuurd hadden, moesten we ons nog 3 dagen zien te redden in Picton. De tweede dag hebben we dan ook de Tirohanga Track gelopen om bij het Hilltop View Point uit te komen. Eenmaal hier aangekomen hadden we een heel erg mooi uitzicht over Picton en de omgeving ervan! De volgende dag kregen we te horen dat er een auto eerder beschikbaar was. Dat zou dus betekenen dat we i.p.v. de 22e nu de 21e kunnen vertrekken! Dit hebben we dan ook maar gedaan en om 3 uur vertrokken we richting Nelson. Waar we 1 nacht zouden verblijven.

PS: Van Nelson zelf heb ik geen foto's. Dit omdat ik er heel kort was en omdat het niet heel interessant was.

Abel Tasman:
Vanuit Nelson vertrokken we rond 10 uur 's ochtends richting Kaiteriteri. Onderweg maakten we een tussenstop in Richmond om naar de Kmarkt te gaan (groot warenhuis). We hadden ons namelijk bedacht en waren nu van plan om een tentje te gaan kopen met matje en al. Met onze tent spullen op zak reden we daarna verder naar Kaiteriteri. Dit is een plaatsje voor Abel Tasman. Hier hebben we de auto aan het strand geparkeerd en om te gaan zonnen! Na verloop van tijd hadden we dat eigenlijk ook wel gezien en gingen we verder naar Abel Tasman. Omdat we daar redelijk laat aankwamen hadden we niet veel tijd om het Abel Tasman National Park te verkennen, maar we hebben toch 1,5 tot 2 uur door het nationale park heengelopen. Erg mooie kustlijn! Na de loop was het tijd om het belangrijkste voor die dag te regelen: een slaapplek. Gelukkig was er nog een campingplaats vrij na een gecancelde boeking bij The Barn. Dit was wel echt een unieke locatie. Het lag namelijk vlak voor de ingang van het nationale park. Op het begin was het nog even puzzelen met het in elkaar zetten van de tent, maar dat was uiteindelijk niet zo heel lastig. De volgende dag waren we van plan om met de auto naar de andere kant van het park te rijden (je kan er niet recht doorheen, je moet er echt omheen rijden) wat ons in totaal ongeveer 4 uur gekost heeft (heen en terug). Maar het was zeker de moeite waard. We gingen namelijk naar de Wainui Falls toe. En die was toch wel iets spectaculairder dan eentje die ik al eerder had gezien in Tongariro National Park. Na dit uitje gingen we weer naar onze kampeerplek toe. De daarop volgende dag moesten we om 10 uur alweer vertrekken. Dit keer was onze bestemming Westport!

1. Ina Bakker:
    5 januari 2018
    Mika wat een super mooie plekken bezoek je ook in NZ. Bedankt voor je mooie verhaal. Wens je voor komende tijd nog veel reisplezier. Top! kerel. Groetjes vanuit een nat en winderig/stormachtig Harderwijk
  2. Wim van Zwam:
    5 januari 2018
    Hey Mika,
    Wat een leuke avonturen maak jij eigenlijk mee. Meest spectaculaire (Sky Dive en Bungy Jump) staan er dan nog niet eens op. Je wandelt wel super veel. Kom je straks goed getraind terug om Lizzy Uit te kunnen laten!
    Ik ben inmiddels weer terug in koud Chicago. Temperaturen ruim onder nul en met de wind er bij nog veel kouder. Volgende week gelukkig naar Florida waar de temperatuur iets beter is.
    Mooi dat je ons zo op de hoogte houdt van alle avonturen en we genieten van alle verhalen en foto’s
    Goede reis verder